torsdag 14 maj 2009

Johan Hedsberg tänker till om träning

Det här med att läsa bloggar är definitivt inte något jag ägnat mycket av min tid åt. Kanske börjar jag bli en bakåtsträvande gamling som inte hänger med i det moderna sättet att kommunicera? Jag fyllde ju trots allt 40 i år… nja kanske, men det beror antagligen mer på andra saker. Nu tänkte jag dock göra ett inlägg.

Efter att ha varit ledare på Catella Akademin, Fed Cup skolan och Elitlägret de två sista månaderna, så tänkte jag skriva lite om träning. För många av er tränare är det självklarheter som jag kommer ta upp. För mig är de hjälpmedel för att försöka undvika slumpen och öka effektiviteten på träningen

Träning på elitnivå är komplext, och att tala om elitträning för yngre blir många gånger ännu mer komplext. Jag kan inte få med allt här, men jag hoppas kunna förmedla några delar som jag tycker är viktiga. För äldre spelare gäller generellt sett mer detalj arbete, med yngre missar man mycket om man går på detaljer för snabbt, där måste man först få ihop en helhet.

Lär ut och träna de grundläggande delarna av spelet i tidig ålder
Om grunderna sätts på plats tidigt kommer spelaren ha en god teknik, en sund grund för taktik, fysisk och mental styrka. Ur detta kommer sedan möjligheten till tempo och improvisation. Utan goda grunder, kommer spelaren inte kunna skapa tillräckligt med offensiva lägen och kommer också göra för många egna misstag(tekniska, fysiska eller taktiska). Självförtroendet påverkas negativt, ännu fler grundläggande misstag begås, "paniken" leder till att ännu fler taktiskt felaktiga beslut tas. En tennismässigt ond spiral är i snurr. Gå andra vägen istället- sätt den goda spiralen i snurr! Genom goda grunder kan spelaren lita på sin teknik, fysik och taktiska grund. På så sätt kan spelaren sedan med ålder och erfarenhet hitta sin egen väg att vinna ännu fler matcher

När man jobbar med en tävlingsspelare, oberoende av tävlingsnivå, tycker jag att man har mycket att vinna på att arbeta med en process där följande punkter ingår:


1. Innan start: uppskattning
Observera vad spelaren kan göra och inte kan göra.
Fundera på vilka möjligheter till förbättring som finns. Ex framtida vapen? Attityd?
Försöka få en bild av spelarens personlighet och bakgrund. Ex. Är hon en risktagare eller mer försiktig? Vad är viktigt och mindre viktigt för spelaren ur ett familjeperspektiv?
Om spelarens ska få ut maximalt av sin potential så bör man vara medveten om att varje spelare är unik. Den typ av tennis som hon kommer att spela, är ett resultat av hennes karaktär, fysiska potential och teknik. Använd denna kunskap då du jobbar med spelaren!


2. Sätt upp mål
Utifrån personligheten, utveckla vapen och attityd!
Använd olika tester om det passar dig: Fysiska test, slagövningstest (ex: hur snabbt slår spelaren 20 bollar bakom servrutan utan misstag)
Sätt upp både korta och långa mål
Sätt upp både prestations och resultatmål
Jobba med mål som kan uppnås i exempelvis bollplacering, säkerhet, löpning på viss tid, hantera jämna lägen
Ha koll på hur utvecklingen mot de olika målen fortgår
Kom ihåg att mål utan utvärdering är meningslöst!


3.Träning
Använd träningsmodeller som utvecklar spelaren på alla områden
Spela spelet
Var tydlig på prioriteringen, och arbeta med dem en i taget


4. Utvärdering
Var har vi hamnat?
Nådde vi målen? Varför? Eller varför inte?
Vad är spelarens nivå nu?
Påbörja en ny process igen!


Många svenska tränare och spelare har haft möjlighet att besöka träningsanläggningar i andra länder. Det tycker jag är jättebra. Konsten blir sedan att lyckas överföra influenserna till den verklighet som finns i tränarens/spelarens egen vardag. Om man som tränare bara konstaterar att på ett visst ställe har spelarna, exempelvis massor av individuell träning. Och det idag inte är rimligt att skapa i sin egen miljö, så kan besöket istället ha motsatt effekt. Typ "det är ingen idé att försöka, de har helt andra resurser utomlands". Acceptera istället att vi, exempelvis, ofta har många spelare per banan i Sverige, och se hur du kan använda dina nya kunskaper, med hänsyn till detta faktum. Det motsätter inte att vi samtidigt långsiktigt strävar mot ett upplägg med fler timmar individuell träning, om vi anser att det är vad som krävs.


"Gör det du kan, med det du har, där du är"
Theodore Roosevelt


Jag är själv medveten om att vi i Sverige inte är i närheten av att ha de resurser som många andra länder har. Långsiktigt måste vi skapa liknande resurser. Fram till dess måste vi göra allt som står i vår makt för att skapa en så klok och effektiv träning som det bara går, utifrån våra resurser idag!


Grunden för en klok och effektiv träningsmiljö
Det finns många olika uppfattningar om detta, för mig är följande punkter/rubriker viktiga:
En positiv miljö ger ökad effektivitet i träningen.
Olika slag för olika spelare.
Tränaren bör vara bra på att motivera.
70 % uppmuntran 30 % konstruktiv kritik (kan självfallet skilja från dag till dag, men som uppgångspunkt).
Skapa en träning som stimulerar tävlingssituationer. Spela spelet!
Lär spelaren genom poäng – korrigera genom träning.
Prata inte hela tiden. Ge spelaren chansen att lära själv.
Tillåt spelaren komma med egna reflektioner.
Ställ frågor till spelaren.
Träna genom repetition av övningar.
Gör en sak i taget.
Utveckla vapen, samt när och hur de ska användas.
Träna in mönster.
Lär spelaren förstå procent tennis.
Arbeta på styrkorna minst lika mycket, eller mer, som på svagheterna.
Använd rutiner för att kontrollerna nerverna och förbättra koncentrationen.
Med yngre spelare måste du prioritera både acceleration och säkerhet!
Kom ihåg individen. Var medveten om gränserna.
Skapa bra biomekanik.
Påminn spelaren om grunderna, såsom bra träffpunkt, fotarbete, acceleration.
Spela dubbel. Ger lagkänsla, volley, returer, nya vinklar.
En god bas ska leda till att spelaren kan anpassa sig till alla underlag.


Varje ovan nämnd punkt, är en rubrik för mig, som sedan bryts ner i olika delar.


Träningen kan vi, grovt förenklat, dela in i poängspel och modeller/övningar. Oberoende av om träningen består av poäng eller övningar, så är det viktigt att man som tränare är tydlig med vad man är ute efter.


Då det gäller modeller/övningar så tycker jag att det ibland blir för mycket fokus på att hitta "nya" övningar. Då blir det övningarna som är huvudsyftet, och det är enligt mig fel väg att gå. Övningar är inget självändamål, utan endast ett verktyg för att komma åt det man vill utveckla/korrigera hos spelaren. Att genomföra övningar/modeller utan att ha fyllt dem med innehåll tror jag inte gör särskilt många spelare bättre i match, då är poängspel oerhört mycket bättre. Men som jag skrev ovan: poängspel lär spelaren spelet, dess styrkor och svagheter. Övningar/modeller är, om de används rätt, ett verktyg för att korrigera/utveckla.


Viktiga att tänka på vid Modeller/Övningar för mig är:
Dagens tennis: 1. Mycket spel runt baslinjen 2. Oerhört snabbt i duellerna (många gånger direkt. efter serve eller retur) hamnar spelarna i defensiv (försvar)eller offensiv (styr) situation 3. Punkt 1 och 2 kräver fotarbete, förmåga att försvara samt att kunna avsluta poängen.
Därför bör dessa tre moment dominera i övningarna.
Använd ett fåtal övningar per träning.
Övningar som kräver disciplin, skapar disciplinerade spelare.
Övningar som betonar hårt arbete och uthållighet, skapar inte enbart. fysisk.uthållighet.hos.spelaren, utan även mental uthållighet, beslutsamhet och envishet.
Övningarna bör simulera matchsituationer.
Vanliga mål, generella och specifika ska vara tydliga.
Lär ut mönster i spelet.
Använd zoner för att förstärka bollplaceringens betydelse.
Anpassa vila, intensitet och kvalité efter syfte.
Övningarna ska tillåta progression och regression. Ingen spelare ska kunna "glida" igenom en övning. Man ska även kunna förenkla övningen om spelaren konstant misslyckas.


Om du har fler än två spelare (vilket är vanligt i många klubbar) per bana, tycker jag det är viktigt att:

Ge tydliga uppgifter även för de spelare som inte spelar (Ex ritualer mellan poäng).
Om du arbetar med övningar som bygger på två spelare mot en, så ge tydliga uppgifter även för de som är två (Ex variation, enbart forehand från backhand sidan, djup bollplacering).
Hoppas du kan använda dig av något av det jag skrivit. Om inte annat så vet du i alla fall lite av hur jag tänker kring upplägg, träningsmiljö och träningsmodeller!


/Johan Hedsberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar