onsdag 4 november 2009

För en kamp mot förkylningen. Frun trodde en sekund på att jag var förkyld när jag kom hem från jobbet igår. Men då hade jag också slängt i mig te med citron, kanjang, knapprat alvedon och andra halstabletter. I morse vaknade jag åter igen helt tjock i huvudet. Kan inte förklara det bättre än så, paj i skallen helt enkelt. Men efter en dusch och ny dunderkur på morgonen har dagen faktiskt gått rätt så bra. Sitter nu och funderar på hur jag skall hantera kommande natt. Gör detta samtidigt som jag följer ett väldigt blodigt avsnitt av Grey´s anatomy... Men det blir lite zappande till champions league fotbollen också. Har även noterat att Assyriska vann första kvalmatchen mot Djurgården. Ser tufft ut för järnkaminerna.

Appropå förkylning, har följt Sofias blogg och förstått att hon också har varit dålig sedan finalen förra veckan. Gissar att det är därför som hon bröt matchen idag. Lite synd om henne i så fall med tanke på den form hon befinner sig i. Bara att hoppas att hon tillfrisknar raskt, för till helgen är det dags för Elitserien.

Elitserien börjar alltså till helgen med damernas nästan raka serie fram till finalen. Herrarnas serie börjar senare och spelas över en kort men mycket intensiv period. Ser så mycket fram emot dessa veckor. I vår sport som nästan alltid handlar om den individuelle spelaren är det oerhört uppfriskande när varje spelare istället bidrar till sitt lag. Har alltid själv sett mig mer som en lagspelare och älskade att spelar college i USA där det alltid var laget i första hand. Och det är precis vad som gäller i Elitserien, och resten av seriesystemet för den delen. Man spelar för sitt lag, för sin klubb. Och det är där sista tror jag är grymt viktigt. Om vi skall kunna skapa större intresse för Elitserien är jag övertygad om att vi i första hand måste se till att klubbarna känner mer för sina lag. För det är ju precis därför t.ex. allsvenskan i fotboll är så stort. En skitprodukt egentligen, men så länge lagen har fans som tålmodigt stöttar sitt lag trots några få plusgrader och risiga fotbollsplaner på vår och höst, så tycker media att det är kul att håsa sporten. Vår Elitserie är långt bättre vad gäller kvalitet än vad fotbollsallsvenskan är, men så länge inte medlemmarna i en klubb känner mer för sitt lag så blir det svårt skapa något större intresse. Men om vi kan få fler klubbmedlemmar att bry sig tror jag att vi också kan få ett helt annat intresse för Elitserien. Det finns några klubbar som faktisk redan idag gör ett bra jobb; Lidköping har alltid bra drag på sina matcher, Fair Play gjorde förra året också bra insatser för att locka publik till sina matcher. Kan bara hoppas att fler klubbar kan se värdet av att satsa på sina lag och skapa trevliga tillställningar som lockar inte bara dom närmast sörjande, utan även vanliga idrottsintresserade som uppskattar bra tennis. För Elitserien bjuder ofta på mycket bra tennis, både dam -och herrsidan.

Min uppmaning till er alla; slut upp bakom era lag och stötta rejält nu i höst. Och var för katten inte rädda att för att föra låda. Jag kan nästan lova er att alla spelare älskar när det blir liv och tändning på matcherna.

Se där, en kärleksförklaring till vår Elitserie.

/Martin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar