måndag 1 juni 2009

Tennisprinsarna

Vet inte om ni såg det, men svt visade ikväll återigen dokumentären "Tennisprinsarna" som gick tidigare i vintras. En fin dokumentär om det svenska tennisundret som växte fram på 80-talet i efterdyningarna av "Burkens" framgångar. Det kan ha varit en slump, men jag tror inte det. Inte sänder man en dokumentär som gick i vintras med repriser och allt på bästa sändningstid (20.00) dagen efter Robins historiska match igår. Vad jag vill komma till är att intresset för tennis har äntligen väckts igen, inte bara hos oss tennisnördar, utan i den svenska tennis -och idrottssjälen. Jag kan inte tolka det på något annat sätt. Och medier idag visar på att det som hände igår var något alldeles speciellt. För andra dagen i rad toppar Robin sportsändningarna med kommentarer från diverse sportjournalister och utländska medier. Äntligen, säger jag bara. Vi (tennisen) har väntat länge på att hamna i rampljuset, inte bara för en dag eller en DC-helg, utan att riktigt hamna i rampljuset med något som berör gemen man. Alla verkar faktiskt prata om Robins bravad igår.



Nu gäller det förstås att följa upp med en eller några vinster till, vilket absolut inte är självklart, men skall vi få lite momentum i denna framgång så tror jag att det krävs. Och till alla er olyckskorpar som tycker att det var en enstaka lyckoträff, så har vi faktiskt också haft framgång i juniorsingeln idag. Något som borgar för framtiden. Daniel Berta och Patrik Brydolf är i åttondelsfinal båda två. Våra satsningar med Team Catella börjar bära frukt, ännu en gång. Coach Julle Demburg och hans "stab" har gjort ett grymt arbete, inte bara i år, utan detta är frukten av långsiktig och fokuserad planering. Sånt ger betalt.



Imorgon smäller det klockan två på Suzanne Lenglen. Ni missar väl inte det. Och för er som sitter på arbetet är det bara att skaffa ett abonemang på Eurosport Player och tjuvkika lite då och då. För egen del har jag lyckats boka flyg kl 16.30 från Båstad, smart... Men om Robin inte hade plockat med sig kläder för två veckor, kan väl inte gärna jag tänka på flygbokningar två veckor tidigare, eller...?



God afton Sverige, var ni än är...



/Martin "Jack Killian" Nilsson



Ps. Hur många av er som läser detta kommer egenligen ihåg Jack Killian..?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar