tisdag 7 juli 2009

Någon måtta får det f-n va

Läste i flera tidningar idag om gårdagens relativt stora publik (man uppskattade till ca 1500 personer) på premiärdagen av Collector Swedish Open Ladies. Mycket glädjande, men till stor del berodde det nog på att man ha fritt inträde denna första dag. Något som jag dock redan igår berömde. Det som däremot stör mig är att man också i flera artiklar gör jämförelsen med när tävlingen (Nordic Light Open) gick i Stockholm dom tidigare åren och påstår att det aldrig var lika mkt folk där. Någon skrev till och med att det nog aldrig har varit så mycket folk på damtennis i Sverige som igår på Båstad tennisstadion. Jag tycker precis som dom flesta andra att det var helt rätt att flytta tävlingen till Båstad, och man gör onekligen redan ett jättefint jobb här. Men att helt såga Nordic Light Open som ett publikfiasko genom åren är inte rättvist. För det första så var det dom sista två-tre åren mer eller mindre fullsatt åtminstone under finaldagen, dvs mellan 2000-3000 personer, alltså rent faktafel i dagens tidningar. Jag jobbade själv med Nordic Light Open åren 2004-2006 och är förvisso "part i målet", men jag vet åtminstone vad jag talar om. För det andra skall inte arbetet som gjordes med att få till en WTA-tävling i Sverige över huvud taget underskattas. Utan det jobb som staben Nordic Light Open med Mikael Larsson i spetsen gjorde under fem (sju om man räknar när tävlingen gick i Finland) år hade det förmodligen inte funnits någon tävling att "köpa" till Båstad. Det är rätt välkännt att man aldrig lyckades få till någon större publikfest eller drag kring Nordic Light Open, men att helt låtsas som att tävlingen var ett misslyckande blir väldigt missvisande.

/Martin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar