fredag 8 januari 2010

Tyvärr måste jag konstatera att vi har fått en rätt så risig start på 2010. Robin förlorade i första omgången i Chennai som förstaseedad. Är dock inte helt överraskad, Robbi Ginepri är en bra spelare och det är bara att inse att alla kommer att vilja slå Robin nu. Tror dock inte att det är någon fara.

Sofia förlorade också sin första kvalmatch för året. Inte den start hon hade hoppats på gissar jag. Men till skillnad från förra året har hon Whalgren med sig, så jag tror att dom behåller lugnet.

På hemmaplan har det varit juniortävlingar i SALK och i Västerås (pågår). Om vi för en sekund glömmer dom inhemska klasserna i SALK så har det dessvärre varit riktigt trista svenska resultat. Visst, några killar gick till semi och final i SALK, men på flicksidan var det nästa öken. Tycker inte det räcker med att 17-åriga Marija Milutinovic går till semi, vill se fler som visar resultat. Liten tröst är dock att 15-åringarna (för året) Peterson och Kållberg gick hela vägen och vann dubbeln. Mycket imponerande. Rätt många äldre landsmaninnor som gick på pumpen där.

I västerås är det nästan mörker för hela slanten. Marija har gått till kvart igen samt Susanne Celik, och endast Denny Stanojevic till kvarten på pojksidan.

Om vi var lite malliga i slutet av 2009 efter ett fantastiskt år så skall vi nog nu vara lite försiktiga och inse att det återstår ofantligt mycket arbete för att komma dit bl.a. vår sportchef pekar. Utan att gå in på detaljer så innebär det bl.a. en större bredd i toppen.

Med risk för att ha målat lite väl svart vill jag ändå säga att jag tror på svensk tennis framtid. Det finns tendenser här och där, men det blir liksom fel att lyfta varje liten tendens samtidigt som resultaten i nuet inte riktigt backar upp.

Något helt annat. Har alla fattat en så makalöst häftig match och händelse vi har framför oss första helgen i mars??? Sverige-Argentina i Kungliga Tennishallen!! Lätt det största jag kommer att ha varit med om under min tid här. Om man påstår vara sig det minsta intresserad av tennis borde man skämmas om man inte infinner sig på plats och stöttar våra killar mot Del Potro & CO.

/Martin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar